Beställa från Kina
Undvik onödiga risker med att beställa från Kina med vår hjälp. Vi hjälper dig att beställa och skicka från Kina.
Undvik onödiga risker med att beställa från Kina med vår hjälp. Vi hjälper dig att beställa och skicka från Kina.
Funderar du på att köpa varor från Kina och undrar hur mycket frakten till Sverige kostar? Då rekommenderar vi att du läser vårt inlägg om att beställa från Kina. Här ger vi dig tips om att köpa produkter från Kina, med målet att hjälpa dig att undvika vanliga misstag och se till att du inte blir överdebiterad för din frakt.
Vi hjälper regelbundet svenska företag att frakta varor från Kina till Sverige, inklusive tullklarering med Tullverket. På ETS har vi under åren lagt märke till vanliga fraktmisstag som kan undvikas. Här delar vi därför med oss av tips för att förhindra att du blir överdebiterad för din frakt från Kina till Sverige.
Om du inte har så mycket tid att läsa den här bloggen och behöver snabba råd om de bästa leveransvillkoren när du beställer från Kina, ring oss eller skicka ett meddelande till oss. Vi hjälper dig att välja det bästa leveransalternativet och hjälper dig med frakt och tulltjänster för Kina.
Förmodligen chattar eller mejlar du just nu med en potentiell säljare i Kina eftersom du gillar något de säljer, kanske på Alibaba, Made in China, Facebook eller någon annan plattform. Det är ganska troligt att den kinesiska säljaren erbjuder dig frakt till Sverige till ett mycket billigt pris. Verkar rimligt att acceptera, eller hur? Tyvärr finns det tre risker som detta medför:
Överbetald frakt – “tricket” ligger i den erbjudna “billiga” fraktens leveransvillkor (även känt som incoterm). I 99 % av fallen erbjuder kinesiska speditörer “billig” frakt med en leveransvillkor (incoterm) som börjar med bokstaven “C”. Vår praxis visar att CIF och CFR är de vanligaste leveransvillkoren som erbjuds av kinesiska säljare.
Leveransvillkor som börjar med bokstaven “C” inkluderar endast en liten del av den totala fraktkostnaden och innebär inte “dörr-till-dörr”-leverans. Dessutom inkluderar dessa leveransvillkor INTE några kostnader på den europeiska sidan. Dessa kostnader är hantering, transportkostnader i samband med att flytta varorna från hamnen/flygplatsen/stationen till tullagret, dokumenthantering och andra avgifter.
Tyvärr hör vi ofta från svenska kunder som inser problemet för sent – efter att deras varor redan har skickats från Kina. De missade risken med incoterm, valde den “billiga” frakten från den kinesiska säljaren och fick betala extra för lokala avgifter i Europa. Tyvärr är det redan för sent att diskutera eller förhandla med avsändaren eftersom allt är juridiskt korrekt, eftersom CIF och CFR innebär att alla kostnader är köparens ansvar.
Enligt vår erfarenhet utnyttjar agenter i Europa som tar ut dessa lokala avgifter detta tillfälle och överdebiterar mottagaren av varorna. När dina varor väl är i deras ägo har du inga alternativ. Låt oss vara ärliga, hur ska du kunna veta vad som är en rimlig avgift: 600, 1500 eller 10 000 SEK? Du måste bara betala.
Fel rutt – överbetalda europeiska avgifter på grund av att avsändaren valde fel rutt.
Vad innebär detta? Låt oss ta ett exempel: ett företag från Göteborg som köper varor från Kina. Överenskommen incoterm CIF Göteborg. Varor kan skickas till Göteborg på olika sätt. Vid sjötransport kan varorna t.ex. skickas direkt till Göteborgs hamn eller via närliggande knutpunkter som inte ligger i Sverige. I närheten av Sverige används ofta Hamburg, Århus (Danmark) och Gdansk (Polen) som internationella knutpunkter.
Rederier konsoliderar ofta gods i specifika hamnar (hubbar) för att spara pengar. Dessa hubbar fungerar som centralpunkter för att kombinera gods från olika platser innan det transporteras med lastbil (landtransport) till sin slutdestination i Sverige. Även om godset fortfarande anländer till tullagret i Göteborg innebär det dåliga ruttvalet en risk för mottagaren i Göteborg, som måste betala alla lokala avgifter i Europa. Hur kommer det sig?
Det finns hundratals olika ombud i dessa knutpunkter som tar ut dessa lokala avgifter. Deras avgifter kan skilja sig åt med hundratals eller tusentals euro. Enligt vår erfarenhet är det här som svenskar betalar mer än nödvändigt, och när varorna väl är i dessa ombuds besittning finns det inget annat val än att betala.
CFR och CIF innebär inte att den kinesiska avlastaren måste använda en viss rutt. Rutten väljs istället av den kinesiska avlastarens speditör. De väljer vanligtvis den rutt som sparar mest pengar åt dem. Kom ihåg: CFR och CIF inkluderar inte några kostnader på den europeiska sidan. När de väljer rutt kontrollerar de inte det billigaste alternativet när det gäller lokala avgifter i Europa, eftersom detta inte längre är avsändarens ansvar.
Felaktig eller saknad dokumentation.
Det är viktigt att notera att om den kinesiska säljaren organiserar frakten med leveransvillkor som CIF, ökar risken för felaktig dokumentation. Du kan stöta på problem med tullklarering och frigörelse av varor från hamnen, flygplatsen, järnvägen eller tullområdet på grund av saknade och/eller ofullständiga dokument, såsom fraktsedel, flygfraktsedel, ursprungscertifikat, CE-certifikat handelsfaktura och packlista. Även små misstag i dokumenten kan leda till dessa problem. För att undvika dessa små misstag är det bäst att kontrollera dokumentationen i förväg.
När du tar hjälp av oss kontrollerar vår tulldeklarant alltid så att alla dokument finns och är korrekt ifyllda efter att varorna lämnat ursprungshamnen. Genom detta säkerställer vi på ETS en smidigt transport och deklaration av varorna hos Tullverket.
Företaget genomförde ett inköp från en kinesisk leverantör via Alibaba-plattformen. Trots att det är en vanlig handelspraxis, fanns det viktiga steg som köparen inte var medveten om. Här är historien:
I förhandlingsstadiet blev det tydligt att kontakt med leverantören var avgörande. En rekommendation var att inte betala säljaren förrän man hade fått klarhet kring vilket leveransvillkor som var mest fördelaktigt. Tyvärr uppmärksammade inte köparen det specifika leveransvillkoret CIF Göteborg, vilket skulle ha stor betydelse senare.
Företaget upptäckte att de hade valt frakt som gick genom hamnen i Hamburg, Tyskland, något köparen inte var medveten om. Cirka två månader efter att varorna hade lämnat Kina, ringde en agent från Hamburg-hubben till den svenska kunden. Agenten presenterade en faktura på 900 EUR för “lokala kostnader”, vilket skapade förvirring och oenighet från köparens sida.
Den svenska kunden försökte förstå varför det tyska företaget begärde extra pengar när leveransen var avsedd för Göteborg, och detta ledde till en veckolång strid. Man klargjorde att CIF Göteborg innebär att köparen har ansvaret för alla kostnader i destinationshamnen och terminalen, även om varorna går via en utländsk hubb.
När kunden äntligen fick ordning på dokumentationen och övervann kommunikationshinder med den kinesiska säljaren, stod de inför ett nytt hinder. Hamburg-hubben släppte därav inte varorna förrän köparen hade betalat de lokala kostnaderna på 900 EUR. Eftersom denna process tog över två veckor, skickade agenten en extra faktura på 295 euro för lagring till företaget.
Denna händelse understryker vikten av tydlig kommunikation, förståelse av leveransvillkor och noggrann dokumentation vid internationella inköp via plattformar som Alibaba.
Den totala kostnaden var cirka 16 300 SEK (270 USD + 900 EUR + 295 EUR). Med leveransvillkoret FOB, som vi starkt rekommenderar vid import av varor från Kina, skulle den totala fraktkostnaden ha varit ca 9 000 SEK lägre.
Det är definitivt värt att köpa varor från Asien eftersom kvaliteten och utbudet av produkter där är bra. Vi transporterar hundratals ton varor till Sverige på regelbunden basis. Det är dock viktigt att välja rätt leveransalternativ. Vi rekommenderar att du undviker CIF och CFR (eller någon annan klausul som börjar med bokstaven “C”) och föredrar leveransvillkoren FOB eller EXW.
ETS tar inte betalt för denna extra hjälp, och kommer heller inte att lägga till någon konsultationsavgift i smyg på dina framtida fakturor. Vårt främsta mål är att förtjäna ditt förtroende och hoppas därför att du väljer oss för dina framtida beställningar. Dina delade kontaktuppgifter med kinesiska leverantörer är och förblir privata. Vårt främsta mål är att förtjäna ditt fötroende.
Du har säkert ytterligare frågor. Vi svarar gärna på dem skriftligen eller via telefon.
Vi utför internationell vägtransport och lastbilstransport från dörr till dörr skräddarsydd efter godsets kvantitet och kvalitet.
Läs mer om vägtransportVi utför sjöfrakt och sjötransport i kundanpassade fullcontainrar (FCL), subcontainrar (LCL) eller ro-ro-fartyg, vid erbjuder även dörr-till-dörr-tjänst.
Läs mer om sjöfraktVi erbjuder internationell flygfrakt och heltäckande lösningar för hantering av paket. Vi samarbetar med alla stora internationella flygbolag inom flygtransport.
Läs mer om flygfraktVi erbjuder en säker, pålitlig och miljövänlig internationell tågfrakt som transportalternativ. Vi har flera alternativa transportkorridorer för järnvägstransporter.
Läs mer om tågfraktNär lastning eller lossning av din transport sker utanför EU-området hjälper vi dig i alla frågor som rör tulltjänster, tullavgifter och tullklarering.
Läs mer om tulltjänsterTillsammans med vår samarbetspartner erbjuder vi godstransportförsäkring som täcker värdet av gods och transport.
Läs mer om transportförsäkringVi erbjuder alla typer av internationella transporttjänster från och till Sverige. Vi levererar alltid din transport säkert och enligt tidtabell.
Vi hjälper våra kunder personligen och snabbt. Vi hjälper till med beställning, lagkrav för olika transportformer, tullklarering och andra frågor som rör transporter.
Våra speditörer och andra experter hjälper dig med alla transportrelaterade frågor. Vi svarar på förfrågningar på vardagar från 9:00 till 17:00 på bara några minuter. Har du frågor? Kontakta oss eller beställ transport.
Ring oss
+46 737 207798