Siirry sisältöön

Köpa från Kina

Undvik onödiga risker med att köpa varor från Kina med vår hjälp. Vi hjälper dig att köpa och skicka från Kina.

Funderar du på att köpa varor från Kina och undrar hur mycket frakten till Sverige faktiskt kostar? Då rekommenderar vi att du läser vårt inlägg om att beställa från Kina Här delar vi med oss av smarta tips för att undvika vanliga fallgropar när du ska köpa produkter från Kina, med målet att hjälpa dig att undvika vanliga misstag och se till att du inte blir överdebiterad för din frakt.

Vi hjälper regelbundet svenska företag att frakta varor från Kina till Sverige, inklusive tullklarering med Tullverket. På ETS har vi under åren lagt märke till vanliga fraktmisstag som kan undvikas. Här delar vi därför med oss av tips för att förhindra att du blir överdebiterad för din frakt från Kina till Sverige.

Har du ont om tid men behöver snabba råd om de bästa leveransvillkoren när du beställer från Kina, ring oss eller skicka ett meddelande till oss. Vi hjälper dig att välja det bästa leveransalternativet och hjälper dig med frakt och tulltjänster för Kina.

Beställa från Kina

Var försiktig med erbjudanden om “billig frakt” från kinesiska leverantörer

Kanske pratar du just nu med en kinesisk leverantör – via Alibaba, Made-in-China, e-post, WhatsApp eller WeChat. Du gillar produkten, priset verkar bra och leverantören erbjuder dessutom att ordna frakten till Sverige. Ofta sker detta via deras egen fraktpartner till ett mycket lågt pris. Det låter enkelt, smidigt och du tänker: “Perfekt – då slipper jag oroa mig för transporten.” Men här gör många svenska importörer ett dyrt misstag. Om du befinner dig i denna situation bör du läsa denna guide innan du går vidare med din beställning från Kina.

Problemet: Frakterbjudandet är inte vad det ser ut att vara

Många kinesiska säljare erbjuder frakt till Sverige enligt villkor som CIF eller CFR. Det är internationella handelsvillkor som kallas Incoterms. Det är lätt att tro att detta innebär att säljaren ansvarar för hela leveransen – hela vägen till Sverige. Men så är det inte. Detta leder ofta till missförstånd, förseningar och dolda kostnader.
När du ser “CIF Stockholm” verkar det som att allt ingår fram till din dörr – men juridiskt gäller CIF bara fram till första hamnen i Europa, till exempel Hamburg eller Göteborg. Även om det står “Stockholm” i offerten, upphör säljarens ansvar så snart varorna anländer till den första europeiska hamnen.

Därefter är det du som ska betala för:

  • Lossning i hamn
  • Terminalhantering
  • Dokumenthantering
  • Inrikes transport till Stockholm
  • Leverans till tullager

Ja, detta må kännas orättvist – men är faktiskt helt lagligt enligt Incoterms.
För svenska företag som aldrig tidigare importerat från Kina eller använt internationell frakt, kan detta bli en dyr och stressig överraskning. Ofta inser man problemet först det är försent och varorna redan har fastnat i hamnen.

Dolda avgifter du inte kan förhandla om – och överpriser är vanliga

När dina varor anländer till Europa tas de över av ett logistikföretag – oftast är det ett du inte har valt själv. De har full kontroll, och du får inte dina varor förrän deras faktura är betald. Problemet? Du vet inte vad den slutgiltiga kostnaden blir.

Du kan inte förhandla, jämföra priser och du kan inte heller neka.
Om du vill ha dina varor måste du betala – även om summan kännas orättvis.
Varför händer detta? För att med CIF eller CFR är det säljarens fraktpartner som styr den sista delen av transporten. De vet att du som köpare inte har något val – och därför är det vanligt att de tar ut överdrivna avgifter.

Detta är helt lagligt, men upplevs som orättvist. Många svenska importörer känner sig lurade, särskilt om de aldrig importerat från Kina tidigare. Genom dessa “lokala avgifter” på CIF-fraktade varor tjänar dessa fraktpartners miljontals euro varje år.

Detta händer varje dag – även erfarna företag går i fällan

Varje år förlorar företag i Sverige och Europa stora summor på grund av just detta.
De trodde de hade gjort ett bra köp, men den totala kostnaden blev mycket högre än väntat. Problemet låg inte i produkten – problemet var fraktvillkoren.

Lossning av container med flyg som flyger över

Så hur undviker man dessa misstag?

Det är definitivt värt att köpa varor från Asien eftersom kvaliteten och utbudet av produkter där är bra. Vi transporterar hundratals ton varor till Sverige på regelbunden basis. Det är dock viktigt att välja rätt leveransalternativ. Vi rekommenderar att du undviker CIF och CFR (eller någon annan klausul som börjar med bokstaven “C”) och föredrar leveransvillkoren FOB eller EXW.

Vi rekommenderar följande:

  • Innan du betalar fakturan till den kinesiska säljaren ska du skicka oss ett e-postmeddelande eller en skärmdump av din chatt med den kinesiska säljaren. Vi delar inte kontaktinformationen för de kinesiska säljare som du tillhandahåller med tredje part. Du kan lita på oss.
  • Vi kommer att titta på det och ge dig gratis råd om huruvida leveransvillkoret (incoterm) från den specifika säljaren faktiskt är bäst för dig eller om det är ett “knepigt” villkor enligt beskrivningen ovan.
  • Vid behov kan vi ställa ytterligare frågor till den kinesiska säljaren om någon viktig information saknas för att beräkna rätt fraktavgift.
  • Vi kommunicerar med olika kinesiska leverantörer varje dag och förstår deras sätt att göra saker, vanliga metoder och mycket mer. Vi hjälper regelbundet våra kunder att kommunicera på kinesiska med hjälp av vår erfarenhet som vi har samlat på oss under åren i Kina.
  • Efter att ha kontrollerat alla detaljer kommer vi att vägleda dig till det bästa alternativet. Du kan välja sjö-, flyg- eller järnvägstransport från Kina. Vår speditör ger dig kostnadsfria råd om vilken metod som lämpar sig bäst för dig, med hänsyn till kostnad och hur bråttom det är.
  • Vi trixar inte med fraktpriset eller försätter dig i en svår situation. Du får alltid det slutliga fraktpriset till Sverige, utan några dolda kostnader.
  • Som ett mervärde kontrollerar vår tulldeklarant att alla dokument finns och är korrekt ifyllda när varorna lämnar ursprungshamnen, vilket säkerställer smidig transport och deklarering av varorna i Tullverket.

Kostnadsfri hjälp utan dolda avgifter

ETS tar inte betalt för denna extra hjälp, och kommer heller inte att lägga till någon konsultationsavgift i smyg på dina framtida fakturor. Vårt främsta mål är att förtjäna ditt förtroende och hoppas därför att du väljer oss för dina framtida beställningar. Dina delade kontaktuppgifter med kinesiska leverantörer är och förblir privata. Vårt främsta mål är att förtjäna ditt fötroende.

Du har säkert ytterligare frågor. Vi svarar gärna på dem skriftligen eller via telefon.

 

BE OM OFFERT

 

Hitta rätt frakttjänst för just dina fraktbehov

Internationell vägtransport

Vi utför internationell vägtransport och lastbilstransport från dörr till dörr skräddarsydd efter godsets kvantitet och kvalitet.

Läs mer om vägtransport

Internationell sjöfrakt

Vi utför sjöfrakt och sjötransport i kundanpassade fullcontainrar (FCL), subcontainrar (LCL) eller ro-ro-fartyg, vid erbjuder även dörr-till-dörr-tjänst.

Läs mer om sjöfrakt

Internationell flygfrakt

Vi erbjuder internationell flygfrakt och heltäckande lösningar för hantering av paket. Vi samarbetar med alla stora internationella flygbolag inom flygtransport.

Läs mer om flygfrakt

Internationell tågfrakt

Vi erbjuder en säker, pålitlig och miljövänlig internationell tågfrakt som transportalternativ. Vi har flera alternativa transportkorridorer för järnvägstransporter.

Läs mer om tågfrakt

Tulltjänster

När lastning eller lossning av din transport sker utanför EU-området hjälper vi dig i alla frågor som rör tulltjänster, tullavgifter och tullklarering.

Läs mer om tulltjänster

Transportförsäkring

Tillsammans med vår samarbetspartner erbjuder vi godstransportförsäkring som täcker värdet av gods och transport.

Läs mer om transportförsäkring

Varför ETS Logistics?

Vi erbjuder alla typer av internationella transporttjänster från och till Sverige. Vi levererar alltid din transport säkert och enligt tidtabell.

Vi hjälper våra kunder personligen och snabbt. Vi hjälper till med beställning, lagkrav för olika transportformer, tullklarering och andra frågor som rör transporter.

  • Vi svarar på frågor på bara några minuter (mån-fre 9:00-17:00)
  • En personlig speditör står alltid till din tjänst
  • Omfattande expertis och rådgivning inom alla typer av transporter

Vårt team till din tjänst

  • Vårt team består av 15 kompetenta och personligt betjänande transportexperter.
  • Vi hjälper dig med alla transportrelaterade frågor, från beställning till tullklarering.
  • Vi svarar på förfrågningar på vardagar från 9:00 till 17:00 på bara några minuter.

Våra partners i Sverige

Våra speditörer och andra experter hjälper dig med alla transportrelaterade frågor. Vi svarar på förfrågningar på vardagar från 9:00 till 17:00 på bara några minuter. Har du frågor? Kontakta oss eller beställ transport.

Ta kontakt