Köpa från Kina
Undvik onödiga risker med att köpa varor från Kina med vår hjälp. Vi hjälper dig att köpa och skicka från Kina.
Undvik onödiga risker med att köpa varor från Kina med vår hjälp. Vi hjälper dig att köpa och skicka från Kina.
Funderar du på att köpa varor från Kina och undrar hur mycket frakten till Sverige faktiskt kostar? Då rekommenderar vi att du läser vårt inlägg om att beställa från Kina. Här delar vi med oss av smarta tips för att undvika vanliga fallgropar när du ska köpa produkter från Kina, med målet att hjälpa dig att undvika vanliga misstag och se till att du inte blir överdebiterad för din frakt.
Vi hjälper regelbundet svenska företag att frakta varor från Kina till Sverige, inklusive tullklarering med Tullverket. På ETS har vi under åren lagt märke till vanliga fraktmisstag som kan undvikas. Här delar vi därför med oss av tips för att förhindra att du blir överdebiterad för din frakt från Kina till Sverige.
Har du ont om tid men behöver snabba råd om de bästa leveransvillkoren när du beställer från Kina, ring oss eller skicka ett meddelande till oss. Vi hjälper dig att välja det bästa leveransalternativet och hjälper dig med frakt och tulltjänster för Kina.
Var försiktig med erbjudanden om “billig frakt” från kinesiska leverantörer
Kanske pratar du just nu med en kinesisk leverantör – via Alibaba, Made-in-China, e-post, WhatsApp eller WeChat. Du gillar produkten, priset verkar bra och leverantören erbjuder dessutom att ordna frakten till Sverige. Ofta sker detta via deras egen fraktpartner till ett mycket lågt pris. Det låter enkelt, smidigt och du tänker: “Perfekt – då slipper jag oroa mig för transporten.” Men här gör många svenska importörer ett dyrt misstag. Om du befinner dig i denna situation bör du läsa denna guide innan du går vidare med din beställning från Kina.
Problemet: Frakterbjudandet är inte vad det ser ut att vara
Många kinesiska säljare erbjuder frakt till Sverige enligt villkor som CIF eller CFR. Det är internationella handelsvillkor som kallas Incoterms. Det är lätt att tro att detta innebär att säljaren ansvarar för hela leveransen – hela vägen till Sverige. Men så är det inte. Detta leder ofta till missförstånd, förseningar och dolda kostnader.
När du ser “CIF Stockholm” verkar det som att allt ingår fram till din dörr – men juridiskt gäller CIF bara fram till första hamnen i Europa, till exempel Hamburg eller Göteborg. Även om det står “Stockholm” i offerten, upphör säljarens ansvar så snart varorna anländer till den första europeiska hamnen.
Därefter är det du som ska betala för:
Ja, detta må kännas orättvist – men är faktiskt helt lagligt enligt Incoterms.
För svenska företag som aldrig tidigare importerat från Kina eller använt internationell frakt, kan detta bli en dyr och stressig överraskning. Ofta inser man problemet först det är försent och varorna redan har fastnat i hamnen.
Dolda avgifter du inte kan förhandla om – och överpriser är vanliga
När dina varor anländer till Europa tas de över av ett logistikföretag – oftast är det ett du inte har valt själv. De har full kontroll, och du får inte dina varor förrän deras faktura är betald. Problemet? Du vet inte vad den slutgiltiga kostnaden blir.
Du kan inte förhandla, jämföra priser och du kan inte heller neka.
Om du vill ha dina varor måste du betala – även om summan kännas orättvis.
Varför händer detta? För att med CIF eller CFR är det säljarens fraktpartner som styr den sista delen av transporten. De vet att du som köpare inte har något val – och därför är det vanligt att de tar ut överdrivna avgifter.
Detta är helt lagligt, men upplevs som orättvist. Många svenska importörer känner sig lurade, särskilt om de aldrig importerat från Kina tidigare. Genom dessa “lokala avgifter” på CIF-fraktade varor tjänar dessa fraktpartners miljontals euro varje år.
Detta händer varje dag – även erfarna företag går i fällan
Varje år förlorar företag i Sverige och Europa stora summor på grund av just detta.
De trodde de hade gjort ett bra köp, men den totala kostnaden blev mycket högre än väntat. Problemet låg inte i produkten – problemet var fraktvillkoren.
Det är definitivt värt att köpa varor från Asien eftersom kvaliteten och utbudet av produkter där är bra. Vi transporterar hundratals ton varor till Sverige på regelbunden basis. Det är dock viktigt att välja rätt leveransalternativ. Vi rekommenderar att du undviker CIF och CFR (eller någon annan klausul som börjar med bokstaven “C”) och föredrar leveransvillkoren FOB eller EXW.
ETS tar inte betalt för denna extra hjälp, och kommer heller inte att lägga till någon konsultationsavgift i smyg på dina framtida fakturor. Vårt främsta mål är att förtjäna ditt förtroende och hoppas därför att du väljer oss för dina framtida beställningar. Dina delade kontaktuppgifter med kinesiska leverantörer är och förblir privata. Vårt främsta mål är att förtjäna ditt fötroende.
Du har säkert ytterligare frågor. Vi svarar gärna på dem skriftligen eller via telefon.
Vi utför internationell vägtransport och lastbilstransport från dörr till dörr skräddarsydd efter godsets kvantitet och kvalitet.
Läs mer om vägtransportVi utför sjöfrakt och sjötransport i kundanpassade fullcontainrar (FCL), subcontainrar (LCL) eller ro-ro-fartyg, vid erbjuder även dörr-till-dörr-tjänst.
Läs mer om sjöfraktVi erbjuder internationell flygfrakt och heltäckande lösningar för hantering av paket. Vi samarbetar med alla stora internationella flygbolag inom flygtransport.
Läs mer om flygfraktVi erbjuder en säker, pålitlig och miljövänlig internationell tågfrakt som transportalternativ. Vi har flera alternativa transportkorridorer för järnvägstransporter.
Läs mer om tågfraktNär lastning eller lossning av din transport sker utanför EU-området hjälper vi dig i alla frågor som rör tulltjänster, tullavgifter och tullklarering.
Läs mer om tulltjänsterTillsammans med vår samarbetspartner erbjuder vi godstransportförsäkring som täcker värdet av gods och transport.
Läs mer om transportförsäkringVi erbjuder alla typer av internationella transporttjänster från och till Sverige. Vi levererar alltid din transport säkert och enligt tidtabell.
Vi hjälper våra kunder personligen och snabbt. Vi hjälper till med beställning, lagkrav för olika transportformer, tullklarering och andra frågor som rör transporter.
Våra speditörer och andra experter hjälper dig med alla transportrelaterade frågor. Vi svarar på förfrågningar på vardagar från 9:00 till 17:00 på bara några minuter. Har du frågor? Kontakta oss eller beställ transport.
Ring oss
+46 70 547 39 55